Wirtualny doradca, asystent, konsultant albo po prostu cybernetyczny towarzysz rozmowy. Chatbot to po prostu w pełni zautomatyzowany system, wyposażony w specjalny algorytm, który umożliwia prowadzenie konwersacji z człowiekiem w czasie rzeczywistym.
Chatboty są bezobsługowe i nie musimy sprawować nad nimi ciągłej kontroli. Do czego mogą służyć chatboty w obecnych czasach i jakie są ich zalety?
Początki chatbotów
Pierwsze chatboty w Internecie pojawiły się już dość dawno, również w Polsce (za czasów komunikatora Gadu Gadu, o którym już niewiele z nas pamięta, mieliśmy przyjemność porozmawiać z niejaką Alice). Rozwiązania z zastosowaniem chatbotów mogliśmy spotkać na wielu portalach korporacyjnych. Z systemu chatbotów korzystały m.in. telefonie komórkowe czy sieci internetowe. Chatboty te były jednak bardzo ograniczone i najczęściej nie znały odpowiedzi na zadawane przez nas pytania. Ciągłe powtarzanie zdania “Niestety nie rozumiem, czy możesz zadać pytanie ponownie?” przez ówczesne chatboty, mogło być dla nas bardzo frustrujące.
Temat chatbotów zyskał na popularności dopiero ostatnimi czasy. Wszystko za sprawą wprowadzenia udoskonalonych chatbotów do facebookowego Messengera – najpopularniejszego komunikatora, posiadającego miliardy użytkowników na całym świecie.
Zastosowanie chatbotów
Chatbot powstał głównie po to, by ułatwiać codzienne czynności życiowe. Dzięki chatbotom, możliwe jest uzyskanie odpowiedzi na nasze pytanie zarówno o 1 w południe jak i o 1 w nocy, zamówienie jedzenia, sprawdzenie pogody, zarezerwowanie biletu do kina, otrzymanie przypomnień o ważnych wydarzeniach. Obecne chatboty mogą opowiadać nam kawały, udzielać ciekawostek czy dbać o naszą dietę i regularne nawyki.
Warto popatrzeć na chatboty pod kątem biznesowym i pomyśleć w jaki sposób mogą być przydatne w naszym biznesie. Niewątpliwie największą zaletą chatbotów jest ich dostępność 24/7 – stworzenie działu obsługi Klienta, który obsługiwałby w jednej chwili wielu użytkowników, przez całą dobę, siedem dni w tygodniu, mogłoby okazać się dość problematyczne. Chatboty w dzisiejszych czasach wyposażone są w wiele funkcjonalności. Mogą odpowiedzieć na pytania użytkowników, dotyczące naszych produktów czy usług, wskazać im drogę do siedziby naszej firmy za pomocą nawigacji, umożliwić rezerwację czy zakupy w naszym sklepie internetowym czy udzielić rekomendacji produktowej.
Chatbotów możemy również używać do tworzenia szerokiej i zaangażowanej społeczności. Warto wspomnieć, że skuteczność kampanii z wykorzystaniem chatbotów wielokrotnie przewyższa skuteczność kampanii przy użyciu e-maila. Dlaczego? Odpowiedz sobie na pytanie jak często korzystasz ze swojej prywatnej skrzynki e-mailowej. Coraz częściej klient naszej poczty zamienia się w jedno wielkie wysypisko śmieci – e-maile z kodami rabatowymi, zapomnianymi newsletterami i niechcianym spamem, potrafią sprawić, że w gąszczu tych wszystkich wiadomości, łatwo jest pominąć te ważne. A teraz odpowiedz na pytanie jak często korzystasz z internetowych komunikatorów, a zwłaszcza z Messengera? Wiadomość otworzona w Messengerze ma dużo większą szansę na przeczytanie, a co za tym idzie – na wykonanie przez użytkownika dalszych akcji.
Nie czekaj więc i zainwestuj w swojego własnego Chatbota, już teraz!
Zobacz tworzenie chatbotów w ofercie Green Parrot: https://greenparrot.pl/nasza-oferta/chatboty/