Rynek poligraficzny dynamicznie się rozwija i zmienia ze względu na pojawienie się nowoczesnych technologii cyfrowych oraz druku 3D. Obecnie w zakresie kreowania etykiet najpopularniejsze są technologie umożliwiające tworzenie etykiet samoprzylepnych i termokurczliwych.
Etykiety samoprzylepne i termokurczliwe – technologie drukarskie
Tworzenie etykiet ma bardzo duże znaczenie w kontekście sposobu dokonywania zakupów przez konsumentów, którzy czasami decydują się na dany produkt tylko na podstawie wyglądu opakowania. Właśnie dlatego nowoczesne drukarnie specjalizują się w różnorodnych technikach kreowania etykiet, które będą zachęcające dla klientów, a jednocześnie pomieszczą jak najwięcej informacji. Obecnie dwa najpopularniejsze rodzaje etykiet spełniające te wymagania to samoprzylepne oraz termokurczliwe. Pierwszy rodzaj to naklejki na butelki, kosmetyki i inne artykuły. Etykiety samoprzylepne są fabrycznie wyposażone w klej, dzięki czemu proces ich naklejania jest szybki i prosty. W drukarniach można zamówić zarówno etykiety papierowe, jak i z folii syntetycznych lub materiałów specjalnych. Technologie drukarskie pozwalają na podniesienie atrakcyjności etykiet samoprzylepnych, na przykład za pomocą laminacji lub lakierowania światłem UV. Etykiety termokurczliwe, nazywane także shrink sleeve, po podgrzaniu dopasowują się do kształtu opakowania. Taka technologia jest bardzo nowoczesna i innowacyjna i świetnie sprawdzi się na produktach takich jak butelki lub puszki. Etykiety shrink sleeve umożliwiają pokrycie całej przestrzeni opakowania opisami producenta, hasłem reklamowym firmy, spisem wartości odżywczych produktu i innymi informacjami, ważnymi i niezbędnymi dla klientów.
Technika 3D – przyszłość czy niszowa technologia?
Od kilku lat coraz więcej uwagi poświęca się nowoczesnej technologii druku 3D. Daje ona praktycznie nieograniczone możliwości, ponieważ pozwala na wydrukowanie np. narzędzi, elementów wystroju, przyrządów medycznych. Warto zaznaczyć, że obecnie druk 3D cały czas się rozwija i zdaniem wielu badaczy jest jeszcze sporo do zrobienia, aby drukarki 3D stały się wystarczająco profesjonalne dla zwyczajnych użytkowników. Dopiero od kilku lat możliwe są bardziej zaawansowane wydruki, których koszt nie jest wysoki. Druk 3D staje się więc popularny i wykorzystywany jest zarówno w drukarniach, jak i prywatnych domach oraz przedsiębiorstwach. Oczywiście technologia 3D raczej przyda się do produkcji opakowań produktów, a nie samych etykiet. Na razie do produkcji opakowań i etykiet wciąż najchętniej wykorzystywane są rozwiązania klasyczne, takie jak druk offsetowy i cyfrowy.