Pojawienie się nowych technologii przeobraziło pracę wielu specjalistów. Nie inaczej jest w branży public relations. Internet i narzędzia marketingowe są coraz chętniej wykorzystywane przez agencje PR. Z jakich narzędzi korzystają dziś eksperci do spraw public relations? Jakie działania podejmują?
Biuro prasowe
Każda agencja PR ma za zadanie budowanie świadomości i wizerunku marki. Nie da się tego robić inaczej, niż informując o bieżącej działalności podmiotu, który reprezentują takie firmy. Obecnie najczęściej tzw. biuro prasowe przyjmuje postać aktualizowanej na bieżąco strony internetowej. Udostępniamy w ten sposób materiały do wykorzystania przez innych, np. dziennikarzy. To rozwiązanie wygodne dla każdej ze stron – dla agencji public relations, gdyż może sprawnie informować o działaniach danego podmiotu, i dla redaktorów, ponieważ zawsze otrzymują aktualne komunikaty i zdjęcia w jednym miejscu.
Audyt
Każde działanie agencji PR powinno zacząć się od audytu. Pozwala on na zmierzenie zasięgów danej marki, określenie tego, jaki jest jej wizerunek wśród klientów. Dobrze przeprowadzony audyt pozwoli wykazać mocne i słabe strony działań komunikacyjnych danej marki i umożliwi zaplanowanie działań zmierzających do poprawy wizerunku.
Mailing
To działanie ukierunkowane na zewnątrz – najczęściej do dotychczasowych klientów danej firmy. Poprzez cykliczne wysyłanie wiadomości e-mail, informowanie o zmianach, nowych produktach, aktualnych promocjach, dana marka ma szansę przypomnieć się tym, którzy już raz zaufali i skorzystali z oferty danego przedsiębiorstwa.
Pozycjonowanie
Wyszukiwarki opierają się na skomplikowanych algorytmach, ale niektórzy specjaliści odkryli, jakie działania należy przeprowadzić na danej stronie internetowej, by pojawiała się wyżej w wynikach wyszukiwania. Ma to dziś kluczowe znaczenie, ponieważ wiele działań podejmujemy w internecie – tutaj szukamy określonych produktów i usług. Im wyżej dana strona, tym większe prawdopodobieństwo, że zapoznamy się z ofertą danej firmy i skorzystamy z jej usługi. Pozycjonowanie służy więc budowaniu zasięgu danej marki, wzmacnianiu jej świadomości wśród użytkowników internetu.
Media społecznościowe
Jednym z głównych zadań agencji public relations (np. Consulting’n more z Warszawy), jest również budowanie relacji z określonym produktem czy firmą wśród jej klientów. Tu najlepiej sprawdzają się media społecznościowe. Dziś trudno wyobrazić sobie markę, która nie ma swojego profilu na Facebooku. W związku z tym, że ludzie najczęściej reagują na treści wizualne, marketingowcy wróżą znacznie większe znaczenie portali tj. Instagram czy YouTube. Trzeba przy tym pamiętać, że każde medium społecznościowe ma swoją specyfikę. Każda agencja PR musi rozważyć, który portal dla jej klienta będzie najlepszy. Same działania powinny natomiast opierać się na długoterminowej strategii i być stale monitorowane. Analiza statystyk pozwoli wskazać skuteczność działań i korygować te, które nie przynoszą spodziewanych rezultatów.
Współpraca z influencerami
Dlaczego nie skorzystać z zasięgów tych, którym udało się zbudować liczną publiczność i którzy docierają do setek tysięcy osób w regularnych odstępach czasu? Agencje public relations coraz częściej nawiązują współpracę z influencerami, którzy promują w swoich mediach społecznościowych usługi czy produkty danego przedsiębiorstwa. To doskonały sposób, by pozyskać nowych klientów.