Strona głównaMarketingJak kreatywnie budować świadomość marki?

Jak kreatywnie budować świadomość marki?

Kiedy myślisz o znanych markach, do głowy od razu przychodzą Ci konkretne wartości, które są dla nich charakterystyczne. Właśnie na tym polega budowanie świadomości danego brandu. Jeśli prowadzisz jakąkolwiek działalność i chcesz wykreować jej pozytywny wizerunek w umysłach odbiorców, musisz zaakcentować jej odmienność. Stwórz swojej marce pewną osobowość – skojarzenia, dzięki którym stanie się łatwo rozpoznawalna. Jak zrobić to w kreatywny sposób?

Identyfikacja wizualna

Jednym z pierwszych elementów marki, o które musisz zadbać, jest jej identyfikacja wizualna. To przede wszystkim logotyp oraz towarzyszący mu key visual. Muszą one nie tylko zapadać w pamięć odbiorcy, ale także symbolizować wartości, z którymi utożsamia się marka. Kluczową rolę odegrają w tym przypadku kolory. W zależności od branży, w której działasz, oraz od przyjętej grupy docelowej, wybierzesz zupełnie różne barwy do swojej identyfikacji wizualnej.

Przykładowo:

  • Niebieski – kojarzy się z bezpieczeństwem, zaufaniem, pokojem i uczciwością. Z tego względu chętnie wybierany jest przez firmy ubezpieczeniowe czy finansowe.
  • Zielony – nawiązuje do natury, ekologii, ale też kreatywności i pewności siebie. Wykorzystywany przez innowacyjne startupy, branżę nieruchomości oraz przemysł energetyczny.
  • Pomarańczowy – wywołuje impulsywne zachowania i pośpiech. Nie bez powodu upodobały go sobie choćby internetowe platformy zakupowe.
  • Czarny – kojarzy się z prestiżem i luksusem. Sięgają po niego wszelkiego rodzaju marki premium – związane z motoryzacją czy z biżuterią.

Przykłady można mnożyć, lecz wszystko sprowadza się do tego, by logo i key visual w pomysłowy sposób nawiązywały do nazwy i rodzaju działalności Twojej marki.

Doświadczenie użytkownika

Zanim zaczniesz wychodzić ze swoimi komunikatami marketingowymi do konsumentów, musisz zadbać o to, by mieli oni dokąd przychodzić. Na nic zda Ci się wielomilionowa kampania zasięgowa, jeśli odbiorca trafi z niej na pustą lub niefunkcjonalną stronę internetową. Dlatego też na samym początku musisz zadbać o witrynę swojej marki.

Strona internetowa powinna być przejrzysta, lekka (szybki czas ładowania) i oferować jak najlepsze doświadczenie użytkownika (User Experience). Zaprojektuj ją zgodnie ze sztuką UX, tak aby była przyjazna i intuicyjna. W efekcie to właśnie te parametry będą miały decydujący wpływ zarówno na konwersję, jak i na wizerunek marki wśród klientów.

Blog firmowy

Najważniejszym aspektem budowania wizerunku marki w internecie jest bez wątpienia pozycjonowanie jej strony internetowej. O optymalizacji SEO można pisać wiele, ale my skupimy się na kreatywnej stronie pozyskiwania ruchu organicznego, czyli na firmowym blogu.

Jak podaje agencja SEO Miromind, blog to jedno z najskuteczniejszych narzędzi do pozycjonowania strony na konkurencyjne frazy kluczowe. Daje Ci on możliwość rzetelnego odpowiadania na związane z Twoją branżą pytania, zadawane przez internautów. Dzięki temu możesz publikować profesjonalne artykuły, które z jednej strony wygenerują imponujący ruch zupełnie za darmo, a z drugiej postawią Cię w pozycji eksperta.

Ogromną zaletę firmowego bloga stanowią nieograniczone możliwości związane z publikacją. Artykuły to nie sam tekst! (Choć odgrywa on najistotniejszą rolę). Pamiętaj jednak, że wskazane jest również wykorzystywanie przykuwających uwagę grafik, a także rozwijających temat materiałów wideo lub infografik. W zależności od branży możesz sięgać po memy, GIF-y, a nawet piosenki. Ogranicza Cię jedynie specyfika Twojego biznesu i własna wyobraźnia.

Twoim zadaniem jest prowadzić bloga marki tak, aby użytkownicy widzieli w nim wartość i chcieli na niego wracać.

Media społecznościowe

Social media to bardzo szeroki temat, dający Ci olbrzymie możliwości marketingowe. Chcąc budować świadomość swojej marki, musisz być obecny w najważniejszych dla Twojej branży kanałach.

Zazwyczaj absolutne minimum to Facebook oraz Instagram bądź LinkedIn. Są to narzędzia, które pozwalają Ci zdobywać nowych klientów, utrzymywać z nimi relacje i prowadzić komunikację. Co najważniejsze – mowa tu o komunikacji dwustronnej.

Zwykło się mówić, że jeśli kogoś nie ma na Facebooku, to znaczy, że nie istnieje. Trudno wyobrazić sobie prawdziwsze stwierdzenie w przypadku marek. Wykorzystaj pełnię potencjału mediów społecznościowych, aby wyeksponować wartości swojego brandu i podbić serca użytkowników merytorycznym contentem, poczuciem humoru czy wartościowymi inspiracjami.

Jeśli marzysz o budowaniu świadomości swojej marki w mediach społecznościowych, musisz pamiętać, że nie są to kanały sprzedażowe! O ile wolno Ci od czasu do czasu zachęcić swoich odbiorców do transakcji, o tyle zdecydowana większość contentu powinna mieć charakter lifestyle’owy. Nie zapominaj, że użytkownicy social media szukają w nich przede wszystkim rozrywki.

Obecność w internecie i poza nim

Kontynuując wątek mediów społecznościowych, w wielu przypadkach warto rozszerzyć swoje działania o materiały wideo (YouTube) czy też podcasty. Oba kanały dają Ci możliwość zaprezentowania swojej wiedzy na temat branży, w której działasz. Oba też zyskują coraz większą popularność wśród użytkowników sieci.

Informacjami możesz dzielić się również na platformie wymiany wiedzy Quora. Wzmianki na temat swojego brandu oraz interesujących Cię tematów śledź (i reaguj na nie!) za pomocą narzędzi do monitoringu internetu, takich jak Brand24.

Warto jednak zauważyć, że chociaż praktycznie cały artykuł poświęciliśmy budowaniu świadomości marki w internecie, jej obecność nie powinna ograniczać się tylko do świata wirtualnego. Pamiętaj więc o wydarzeniach branżowych, sponsorowaniu eventów, a nawet o takich szczegółach jak gadżety promocyjne.

Podsumowanie

Jeśli marzysz o innowacyjnym podejściu do budowy świadomości własnej marki, zacznij od obecności w sieci. To najczęściej tutaj użytkownicy zaczynają szukać odpowiedzi na nurtujące ich problemy. To także tutaj możesz pokazać się kreatywnie, a jednocześnie tanio czy wręcz za darmo. Pamiętaj, aby każdy kanał wykorzystywać zgodnie z jego przeznaczeniem – na tym etapie odbiorcy nie mogą mieć do czynienia z nachalnym marketingiem!

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Proszę wpisać swój komentarz!
Proszę podać swoje imię tutaj

Must Read