Czy masz prawo do odszkodowania za odwołany lot z powodu koronawirusa?

Szerząca się po całym świecie pandemia koronawirusa diametralnie zmieniła nasze życie w ciągu kilku miesięcy. Pokrzyżowała również plany wyjazdowe wielu osób. Odwołując planowe loty, firmy przewozowe zasłaniały się nadzwyczajną sytuacją i niekoniecznie uczciwie próbowały rozwiązać problem. Wiele osób nawet nie zdecydowało się na jakiekolwiek wyjazd ze względu na niepewność, czy lot zostanie zrealizowany. Wynika to, oczywiście, z naszej niewiedzy praw, jakie mamy jako konsumenci. A prawo trzyma nad nami parasol ochronny i możemy być pewni tego, że nie jesteśmy na pozycji przegranej w konfrontacji nawet z największymi przewoźnikami.

Odwołany lot z powodu covid-19? Jakie masz prawa?

W sytuacji, gdy z powodu koronawirusa twój lot jest opóźniony lub został odwołany, a ty utknąłeś na lotnisku na co najmniej dwie godziny lub więcej, przewoźnik jest zobowiązany zapewnić tobie wszelką pomoc i wsparcie. Pomoc ta obejmuje:

  • zapewnienie posiłków i napojów,
  • zakwaterowanie w hotelu (jeśli pasażerowie czekając na swój lot musieliby spędzić na lotnisku jedną lub więcej nocy),
  • lot zastępczy do docelowego miejsca podróży.

W przypadku, gdy przewoźnik nie zapewnił takiej pomocy, możesz ubiegać się o zwrot poniesionych kosztów dodatkowych w celu zapewnienia sobie powyższych wymagań. Pamiętaj o zachowaniu wszystkich paragonów i faktur, które będą stanowić potwierdzenie tych poniesionych kosztów.

Voucher od przewoźnika – za i przeciw

Voucher jest formą rekompensaty linii lotniczych za odwołany lot i może być wykorzystany do rezerwacji nowego lotu. Jest to bardzo częsta ostatnio praktyka linii lotniczych, które w ten sposób zabezpieczają się przed utratą płynności finansowej. Taka polityka jednak jest niezgodna z europejskimi normami i standardami, a pasażer nie ma obowiązku przyjęcia takiej rekompensaty, chyba że przystaje na przedstawioną propozycję. Może również zażądać zwrotu całkowitego kosztu zakupionych biletów.

Vouchery, zwane również bonami, mogą wydawać się dobrą alternatywą, jeśli chcemy podróżować tymi samymi liniami lotniczymi i nie zmieniamy destynacji, bowiem pomagają zaoszczędzić czas i nie martwić się o konieczność ponownego przejścia całej procedury rezerwacji. Nie wszyscy jednak są świadomi, że bony te nie dają często żadnej gwarancji realizacji kolejnego lotu i nie są żadnym zabezpieczeniem. W przypadku bowiem ewentualnego bankructwa przewoźnika, pasażerowie tracą nie tylko swoje rezerwacje, ale też wydane pieniądze.

Roszczenia wobec przewoźników a realny zwrot pieniędzy

Zwrot pieniędzy za zakupiony bilet lotniczy przysługuje wówczas, jeśli Ministerstwo Spraw Zagranicznych danego kraju zakazało przewoźnikom lotów do destynacji twojej podróży i z tego powodu lot został odwołany. W obecnej dynamicznie rozwijającej się sytuacji pandemicznej i gospodarczej większość linii lotniczych oferuje swoim klientom gwarantowaną bezpłatną możliwość zmiany rezerwacji na dowolnie wybrany późniejszy termin, a niektóre linie również – jeżeli podróżny tak zadecyduje – zwrot kosztów zakupionych biletów. Takie możliwości dowolnej zmiany rezerwacji leży jednak wyłącznie w gestii przewoźnika. Przed zakupem biletu warto zapoznać się z polityką zmiany lotu w obecnych warunkach pandemii, która powinna być podana na witrynie internetowej każdego przewoźnika.

Zgodnie z przepisami, w przypadku odwołania lotu pasażerowie mają prawo do rekompensaty, z wyłączeniem zakłócenia lotu spowodowanego wystąpieniem tak zwanych czynników wyższych, a zatem okoliczności nadzwyczajnych, których nie można było przewidzieć. Przewoźnikom zdarza się podciągać wszelkie sytuacje związane z covid-19 pod takie nadzwyczajne okoliczności, umywając wówczas ręce od odpowiedzialności. Warto zatem śledzić komunikaty płynące z Ministerstwa Spraw Zagranicznych, dotyczące podróży w konkretne miejsca.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Proszę wpisać swój komentarz!
Proszę podać swoje imię tutaj