Czy wiecie, że historia znaków graficznych sięga aż czasów pierwotnych? Dzisiaj trudno wyobrazić sobie porządną markę bez indywidualnego projektu logo czy agencji reklamowej bez projektu ulotki w ofercie. Czy rzeczywiście znak graficzny jest potrzebny i jeśli tak to dlaczego?
Historia – od znaków mistycznych do logo dla firmy
Cofnijmy się więc do prehistorii, kiedy ludzie umieszczali specjalne znaki na niektórych przedmiotach. Znaki te miały charakter mistyczny, służyły ludziom do komunikacji ze światem paranormalnym. Znak był więc przedmiotem mediującym z zaświatami i jako medium musiał mieć cechy pośredniego stanu przejściowego. Musiał być nieoczywisty.
Znak miał także wskazywać na osobę właściciela albo wytwórcy. Mijały lata, a świat się zmieniał wraz z rozwojem gospodarczym. Rozwinęła się praktyka oznaczania towarów. Ludzie średniowiecza traktowali znak towarowy jako przywilej udzielany przez władców cechom rzemieślniczym.
Rewolucja przemysłowa, która pojawiła się na przełomie XVIII i XIX wieku zniosła cechy i unieważniła przywileje. Wzrósł popyt na towary. Podpisana 20 marca 1883 roku Konwencja Paryska o ochronie własności przemysłowej ustanawiała międzynarodowy system ochrony znaków towarowych. Jeszcze wcześniej, bo 1 stycznia 1876 roku zarejestrowano w Wielkiej Brytanii pierwszy w Europie znak towarowy będący etykietą piwa Bass.
Machina ruszyła i przyszedł wiek XX – czas coca coli, której logo kojarzą dzieci i dorośli na całym świecie. Następnie zawitał wiek XXI, kiedy logo dla firmy zamówicie w internecie, wpisując takie hasła jak projekt logo czy projekt ulotki.
Rodzaje znaków graficznych
- piktogram – przedstawia jakieś pojęcie za pomocą obrazka. Przykładem są hieroglify, znaki drogowe albo ostrzegawcze. Zastępują słowo pisane – grafiką, zwiększając przejrzystość przekazu oraz wykluczając barierę językową. Piktogramy wspomagają mowę osób mających problemy w porozumiewaniu się.
- ideogram – umowny znak graficzny, który wyraża pojęcie bez użycia liter
- fonogram – znak graficzny dźwięku
- logogram – projekt logo mający formę graficzną, formę stylizowanego napisu, symbolu albo inną formę ekspresji, służącą do identyfikacji marki, firmy lub organizacji. Występuje w reklamach, drukach, pojazdach lub budynkach. Elementem loga są logotyp (część typograficzna), sygnet (element graficzny) i tagline (slogan). W przypadku loga dla firmy Nike logotypem jest nazwa marki (Nike), sygnetem znak a tagline to hasło „Just do it”.
Czy firmy potrzebują logo?
Logo jest potrzebne do tego, aby zidentyfikować dane przedsiębiorstwo, markę albo organizację. Aby odróżnić jedną firmę od drugiej. Aby nadać firmie tożsamość i wyróżnić ją na tle konkurencji. Pokazać swoją indywidualność. Nakierować sposób myślenia klienta na priorytety marki.
Dlaczego jeszcze firmy, produkty, instytucje potrzebują loga?
Aby odpowiedzieć sobie na to pytanie, wyobraźcie sobie następującą sytuację: wyszliście właśnie z domu, zaczyna padać deszcz, a Wy nie macie parasolki. Zawracacie i w drodze powrotnej napotykacie supermarket. Wchodzicie, aby kupić burgera. Którego wybierzecie? Naukowcy Uniwersytetu Radboud w Nijmegen w Holandii są zdania, że wybierzecie raczej markę, którą znacie.
Dlaczego prawdopodobnie tak postąpicie?
Powodem są względy psychologiczne – znana Wam marka pomoże poczuć się bardziej bezpiecznie. Zadaniem producenta produktu jest więc znaleźć tak profesjonalnego reklamodawcę, aby stworzył mądry i chwytliwy znak, dzięki któremu marka wyróżni się na tle konkurencji i będzie bardziej rozpoznawalna.
Aby stworzyć dobre logo dla firmy, dobry projekt ulotki trzeba dogłębnie zrozumieć osobowość przedsiębiorstwa oraz przemysłu, który ta firma reprezentuje. Potrzebna jest profesjonalna firma, której cechą jest doświadczona kadra, zadowoleni klienci i szybka realizacja (bo często potrzebujemy produktu właściwie na już).