Biznesplan – inwestycja, która się zwróci

Aby stworzyć profesjonalny biznesplan, trzeba nad nim po prostu przysiąść. Wykazać się pracowitością i cierpliwością. Niektórzy jednak młodzi przedsiębiorcy wydają się być przerażeni ogromem czasu, jaki trzeba poświęcić na biznesplan. Rada jest dla nich jedna – uwierzcie, że poświęcony czas zwróci się Wam z nawiązką. Zobaczcie, jak wygląda biznesplan i jakie są jego zalety!

Co to jest biznesplan?

Biznesplan to dokument obejmujący ocenę opłacalności projektu gospodarczego. Składa się z opisu celów firmy z uwzględnieniem uwarunkowań rynkowych, finansowych, technologicznych czy marketingowych. Sporządzany jest często w celu uzyskania dofinansowania.

Jak przygotować biznesplan?

Jak wygląda biznesplan? Jak go stworzyć? – zastanawia się pewnie niejeden początkujący przedsiębiorca. Przede wszystkim musi on sobie odpowiedzieć na 4 podstawowe pytania:

  1. Kto zamierza otworzyć firmę?

  2. Jaki jest cel projektu?

  3. Jak będzie ten cel realizowany?

  4. Ile ów projekt będzie kosztować?

A oto 7 podstawowych części biznesplanu:

  1. Streszczenie biznesplanu – zawiera najistotniejsze informacje dotyczące poszczególnych części planu finansowego. Jest wizytówką. Esencją projektu. Przykuwa uwagę i zachęca do dalszej lektury.

  2. Charakterystyka firmy – obejmuje nazwę, formę prawną przedsiębiorstwa, przedmiot działalności, pełne informacje teleadresowe i charakterystykę właścicieli, a także historię firmę, jej misje i cele, otrzymane nagrody i certyfikaty.

  3. Opis produktu – przedstawia cechy wyróżniające produkt na tle konkurencji, kanały jego sprzedaży, technologię wytwarzania produktu. Tworząc profesjonalny biznesplan nie możecie pomijać tego punktu.

  4. Zarządzanie firmą i pracownicy – prezentuje kwalifikacje, wiek i doświadczenie kadry kierowniczej, strukturę organizacyjną i system komunikacji w przedsiębiorstwie, podział obowiązków w firmie, politykę płacową, itp.

  5. Rynek i konkurencja – charakteryzuje branżę i panujące w niej tendencje, przedstawia segmentację rynku, typ klientów, bariery wejścia i wyjścia z rynku.

  6. Plan marketingowy – przedstawia strategię cenową, koszt jednostkowego produktu lub usługi, rabaty, opis kanałów dystrybucji, formy reklamy i promocji, sposoby dotarcia do klienta, planowane kampanie reklamowe, sposoby kreowania pozytywnego wizerunku firmy.

  7. Plan finansowy – obejmuje cele firmy i terminy ich realizacji, sposób osiągnięcia celów i czynniki wpływające na realizację planów.

Zalety biznes planu

A oto, co zyskujecie, tworząc profesjonalny biznesplan:

  • weryfikujecie swój pomysł – analizując projekt pod każdym względem. Dzięki czemu już na samym początku możecie z niego zrezygnować, nie ponosząc większych konsekwencji.

  • zyskujecie świadomość procesów ekonomicznych – nie każdy młody przedsiębiorca jest ekonomistą, ale tworząc biznesplan zyskuje większą ekonomiczną świadomość.

  • zyskujecie wiedzę – tworząc biznesplan zwiększacie wiedzę dotyczącą podstawowych pojęć ekonomicznych, branżowych.

  • porządkujecie zadania w firmie – określacie obowiązki całego zespołu.

  • przepowiadacie przyszłość – zyski z prowadzenia firmy nie pojawiają się od razu, ale sporządzając profesjonalny biznesplan macie szansę oszacować, kiedy to się stanie.

  • budujecie zaufanie – plan finansowy firmy pomaga otrzymać wsparcie finansowe z dotacji, pożyczki czy kredyty.

  • identyfikujecie swoje mocne i słabe strony – zyskując szansę pracy nad sobą i swoim biznesem

Czy wiecie już jak wygląda biznesplan i po co się go przygotowuje? A może macie jakieś inne pytania? Jeśli nadal nie wiecie jak napisać biznesplan w sposób profesjonalny, zwróćcie się do specjalistycznej firmy.

Biznesplan – inwestycja, która się zwróci
Rate this post

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here